Kontroll - Layout
Till och med de "enklaste" ECAD-systemen har idag avancerade algoritmer för att hantera regeluppsättningar, som finns för t.ex. DRC (Design Rule Checking) och sedan använda dessa automatiskt/on-line under pågående layout.
regelkategorier
- avståndsregler, där man sätter minsta tillåtna isolationsavstånd mellan olika objekt i CAD-databasen, t.ex. ledare till ledare, via till ledare o.s.v.
- routingregler, som tilldelar / förbjuder ledarbredder, viatyper, routinglager och autorouting m.m.
- High-speedregler, här sätter man min. och max parametrar för avancerade konstruktionsregler, som t.ex. fördröjning, kapacitans och parallellism. Dessa regler följer oftast med som nätregler från schemaverktyget. Om inte man kan använda reglerna i CAD'en direkt, så kan de kanske användas som routingregler vid autorouting, så ta inte bort dessa ifall du är osäker.
Alla objekt har systemvärden definierade för Default-värden, men dessa vill man helst kontrollera själv i sin teknologiuppsättning. Man vill också definiera sina regler på så låg hierarkisk nivå som möjligt och orsaken till det är prestanda. På stora designer kan on-line DRC bli helt oanvändbart långsamt. Det man får göra är att stänga av on-line DRC och köra DRC som en batchkörning i efterhand, vilket förstås kan leda till en del mindre trevliga överraskningar och en hel del merarbete.
Varje kategori regler kan tillämpas på olika (i sammanhanget relevanta) objekt i CAD-databasen och en inbördes vikt / prioritet mellan dessa ser du exempel på här nedan (från "PADS Layout Concepts Guide, PADS2005 SPac1"). Regler på den lägsta nivån (1 Default) förbises om dessa är satta på någon högre nivå, men finns naturligtvis kvar i databasen (bra att komma ihåg när man inte får systemet att uppföra sig, som man själv vill).
regelhierarki
Level: |
Rules applied to: |
Comment: |
32 |
Decal |
highest level of the hierarchy and has the highest possible precedence |
31 |
Component |
|
30 |
Pin Pair against Pin Pair with Level |
|
29 |
Pin Pair against Pin Pair |
|
28 |
Pin Pair against Group with Level |
|
27 |
Pin Pair against Group |
|
26 |
Pin Pair against Net with Level |
|
25 |
Pin Pair against Net |
|
24 |
Pin Pair against Class with Level |
|
23 |
Pin Pair against Class |
|
22 |
Group against Group with Level |
|
21 |
Group against Group |
|
20 |
Group against Net with Level |
|
19 |
Group against Net |
|
18 |
Group against Class with Level |
|
17 |
Group against Class |
|
16 |
Net against Net with Level |
|
15 |
Net against Net |
|
14 |
Net against Class with Level |
|
13 |
Net against Class |
|
12 |
Class against Class with Level |
|
11 |
Class against Class |
|
10 |
Pin Pair with Level |
|
9 |
Pin Pair |
|
8 |
Group with Level |
|
7 |
Group |
|
6 |
Net with Level |
|
5 |
Net |
|
4 |
Class with Level |
|
3 |
Class |
|
2 |
Default with Level |
|
1 |
Default |
lowest level of the hierarchy with the least amount of precedence |
Utöver detta exempel finns flera avancerade uppsättningar för bl.a. High-speed design, DFT (Design For Test) och DFM (Design For Manufacturability), men dessa tar jag inte upp här, det ovanstående får räcka för att belysa principen för hierarkisk regeluppbyggnad.
|